Turbo Reparatie
Heeft uw auto een defecte turbo? Bij Auto Potgieter wordt uw turbo vervangen tegen een zeer scherp tarief. De oorzaak dit soort problemen varieert nogal. Om deze reden hebben wij deze aparte pagina gemaakt met diverse problemen omtrent defecte turbo's. Voor meer specifieke informatie verwijzen wij u naar de pagina's die gaan over turbomotoren van een bepaald automerk. U vindt deze onderaan deze pagina.
Bij Auto Potgieter wordt uw Turbo vervangen met BOVAG garantie, gratis vervoer en een duidelijke all-in prijs! Ook bieden wij een gratis haal-en-breng service in de omgeving Stadskanaal.

Openingstijden:
Maandag: | 08:00 - 18:00 |
Dinsdag: | 08:00 - 18:00 |
Woensdag: | 08:00 - 18:00 |
Donderdag: | 08:00 - 18:00 |
Vrijdag: | 08:00 - 18:00 |
Zaterdag: | 09:00 - 13:00 |
Grote klussen

Hoe werkt een turbo?
Veel mensen hebben een auto met benzine- of dieselmotor die is uitgerust met een turbo. Maar hoe een turbo nu eigenlijk?
Een verbrandingsmotor heeft lucht nodig om te kunnen draaien. Deze lucht wordt vermengd met brandstof, en met deze mix kan de motor draaien. Het eerste gedeelte van de turbo, de compressor, zorgt ervoor dat de luchtdruk, vóórdat deze in de cilinders komt, wordt verhoogd. Op deze manier kan er meer lucht in de cilinders komen, waardoor de motor meer vermogen krijgt.
Het tweede gedeelte, de turbine, zorgt ervoor dat de uitlaatgassen (die dus de cilinders uitkomen) hergebruikt worden. Deze uitlaatgassen hebben door de verbranding in de cilinder een zeer hoge temperatuur. Door de vorm van het turbinehuis, dat is het 'slakkenhuis', wordt deze energie omgezet in kinetische energie. De gassen worden met een hoge snelheid tegen de bladen in de turbine aangedrukt, waardoor deze in beweging komt. Deze beweging drijft de as aan, die op zijn plaats weer zorgt voor de aandrijving van deel één: de compressor.
Omdat er in de autobranche steeds meer vermogen uit kleinere motoren wordt gehaald, wordt de turbo steeds vaker gebruikt. Doordat er meer vermogen uit een relatief kleinere motor kan worden gehaald, is dit efficiënter dan het vergroten van de cilinderinhoud. Bovendien biedt deze techniek meer rendement omdat er minder kracht verloren gaat.
Turbo vervangen
Als uw turbo defect is, kan dat tot nare gevolgen leiden. Een defecte turbo kan namelijk heel makkelijk voor schade in de rest van de motor zorgen. Dit omdat het lucht/brandstofmengsel bij een onvoldoende (of juist overmatig) functionerende turbo uit balans kan raken. Naast de schadelijke neveneffecten, is een defecte turbo mogelijk ook de oorzaak voor een zeer hoog olieverbruik. Voornamelijk wanneer de olie lekt, kan dit extra schade veroorzaken. Daarom is het van belang dat u een defecte turbo tijdig laat vervangen.
Oorzaken defecte turbo
De turbo is vanwege de hoge druk en extreme temperaturen, onderhevig aan zware omstandigheden. Deze wordt dan ook gemaakt van dezelfde materialen als een vliegtuigmotor. Er zijn diverse oorzaken te noemen die uw turbo kunnen beschadigen. Diverse oorzaken gaan uiteraard gepaard met diverse gevolgen, die ieder diverse symptomen vertonen.
De belangrijkste oorzaken voor een defecte turbo zijn gaslekkage, verstopping, luchtrestrictie en beschadiging van de turbo zelf. Hieronder behandelen we kort elk probleem en de symptomen ervan.
Gaslekkage
Gaslekkage houdt in dat er ergens in de gas of lucht verloren gaat. Meestal zit het probleem in de montage van de slangen of in de pakkingen. Een belangrijk symptoom voor dit probleem is dat de turbo veel lawaai maakt. Daarnaast kan het zijn dat de motor overmatig rookt of dat de motor vermogen verliest. In sommige gevallen is het voldoende wanneer de slangen opnieuw worden gemonteerd, of wanneer de pakkingen vervangen worden. Helaas is het vaak essentieel om toch de turbo in zijn geheel te laten vervangen.
Beschadiging
Beschadiging van de turbo kan veel verschillende oorzaken hebben. Ten eerste kunnen alle bovenstaande problemen tot beschadiging leiden. Daarnaast kunnen een te hoge snelheid (wordt meestal door tuning veroorzaakt), verkeerde onderdelen of vastzittende onderdelen leiden tot beschadiging. Bij een beschadigde turbo is het meestal het voordeligst om deze in zijn geheel te laten vervangen.
Verstopping
Verstopping is een vervelend probleem bij een turbo, omdat deze eigenlijk alleen functioneert als hij 100% schoon is. Verstopping kan op twee plaatsen voorkomen: in de olieafvoer en binnen in de turbine. Als de verstopping in de afvoer zit kan de olie, die zorgt voor de smering van de assen, geen kant op. Het zal dan vanzelfsprekend een weg naar buiten zoeken, waardoor de olie overal naartoe lekt. Dit kan gepaard gaan met andere problemen. Als er verstopping in het oliefilter zit, kunnen er deeltjes in de olie komen die de lagers of de assen onherstelbaar beschadigen. Symptomen van vervuiling en verstopping zijn overmatige rookontwikkeling, hoog olieverbruik en soms verlies van motorvermogen.
Luchtrestrictie
Luchtrestrictie betekent dat de cilinders te weinig lucht krijgen in verhouding met brandstof. Hierdoor is de kans groot dat de motor oververhit raakt. Luchtrestrictie ontstaat in veel gevallen door een verstopt luchtfilter. Symptomen van luchtrestrictie zijn lawaai, overmatige rookontwikkeling of zelfs vermogensverlies.